Wednesday, December 9, 2009

1) Kenapa Allah jadikan manusia,malaikat dll??

Pernahkah kita fikir kenapa Allah jadikan semua ini??..
Cuba kita fikir...kalau ada sorg bos...
tapi takde pekerja..
takde apa2 cuma seorang bos...
tidakkah itu pelik??
tak berguna bos itu kerana hanya menjadi bos tapi..
dialah yang lakukan semua kerja dalam syarikatnya sendiri....
Saya bukan mahu samakan dengan tuhan!!!
tapi analogi nya begitulah...
Sebab itulah Allah jadikan semua makhluk di dunia ini...Mengikut logik akal....
Tapi...
Tujuan sebenarnya...
Hanya Allah yang tahu...

Tuesday, December 8, 2009

Pendahuluan

Pernahkah kita berfikir kenapa Allah mencipta,memerintah,menyuruh dan melarang kita dalam melakukan sesuatu perkara yang Allah..
Hal ini kerana Allah mempunyai rancangan yang sangat lengkap...
Saya akan mengupas cerita mengenai perkara ini dari segi lojik akal atau dari sudut sains satu per satu...
INSYAALLAH..

Saturday, December 5, 2009

Persepsi gurau

hidup kita memang selalu dipenuhi dengan gurau senda dengan orang sekeliling... biasanya kawan-kawan laa..
Mana ada orang yang bergurau dengan diri sendiri...
betul tak??Maknanya secara tidak langsung gurau kita ada melibatkan orang lain....
Banyak orang bergurau untuk menceriakan suasana..
tapi..
Kebanyakan gurau yang dibuat pada masa kini...
Melampau..
Kalau kita lihat..
org sekarang banyak bergurau dengan cara mengutuk dan mengata..
mengutuk pulak orang yang ada kat depan sendiri...
orang yang bergurau pulak cakap dekat orang yang kena kutok tu...
SAJE GURAU...
Tpi kalau kita tengok balik..
Kita perasan tak apa yang kita buat..
Kita nampak kat luar dia senyum...
tapi dalam hati sape tau??
Betulkah persepsi gurau yg macam nie??
Biler kita dah bergurau selau nya mesti ketawa kan??
Adkah anda tahu....
Ketawa boleh mematikan hati...

Dalm Kitab Ihya' Ulumuddin yang dikarang oleh Imam Al-Ghazali beliau menyenaraikan bahawa senda gurau adalah sesuatu perkara yang merbahay yang dibawa oleh lidah .Kata Beliau:
"ASALNYA SENDA GURAU ITU TERCELA DAN TERLARANG KECUALI SEKADAR SEDIKIT YANG DIKECUALIKAN DARIPADANYA"
sebenarnya kita dibolehkan untuk bergurau senda...
tetapi..
tidak secara berlebihan..
Kenapa?
Kerana ia mengudang banyak ketawa dan banyak ketawa akan mematikan hati...Dan mungkin juga menjatuhkan maruah diri...
Rasulullah s.a.w. pernah Bersabda..:
maksudnya: "Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan selain yang benar
<